El 5,9% dels espanyols manifesta que els mitjans de comunicació tradicionals (televisió, ràdio i premsa escrita) són els que més influeixen o tenen en compte a l’hora de formar les opinions polítiques, mentre que només el 2,6% assenyala als digitals (periòdics online, podcasts associats, etc.), segons es recull a l’estudi “Ideologia i polarització” publicat pel Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) a finals d’octubre i que resumeix Digimedios. Cal destacar en relació amb el pes dels mitjans digitals, que un 1,9% més assenyala la influència de les xarxes socials (Instagram, X, WhatsApp).
En qualsevol cas, com a factors més importants en la configuració de l’opinió política els espanyols assenyalen més la “pròpia experiència i criteri” (63,6%) i la formació acadèmica (escola, universitat), que ho és per a un 10 ,0%.
Com és lògic, a l’hora de valorar la influència dels mitjans tradicionals i en línia en la formació de les idees polítiques, les diferents variables (sociodemogràfiques, polítiques, socioeconòmiques i de creences) reflecteixen diferències.
Si s’atenen els joves, entre 18 i 24 anys manifesten que els influeixen més els mitjans digitals i les xarxes socials (6,6 i 6,5%, respectivament) que els tradicionals (3,6%).
Pel que fa a la formació, destaca el pes de la influència dels mitjans tradicionals en les persones amb estudis de primària o de la primera etapa de secundària (amb percentatges al voltant del 7%), mentre que gairebé no importen els mitjans digitals.
En el cas de les variables polítiques, es dóna una situació similar entre els que van votar el PSOE i el PP a les últimes eleccions (entorn del 7%, els mitjans tradicionals, i el 2%, els mitjans digitals), encara que se’n troben algunes diferències entre els votants de Sumar i Vox. Entre els primers s’iguala el pes dels dos tipus de mitjans, mentre que entre els segons augmenta el corresponent als digitals.
Per contextualitzar el pes més gran dels mitjans tradicionals enfront dels digitals cal tenir en compte que els estudis sobre l’ús de mitjans de comunicació per informar-se reflecteixen normalment una major utilització dels primers, com resumeix molt bé Digimedios. Així, un altre estudi del CIS realitzat fa un any mostrava que el 69,8% s’informava a la televisió, seguit per la premsa, en format imprès o digital (55,1%), la ràdio (43,5%), les xarxes socials en línia (44,1%), els podcasts (11,7%), i els blocs (4,4%).
Podeu accedir a l’estudi des d’AQUÍ.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Medios Digitales)