Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Estudi del CIS: Els mitjans tradicionals, els més influents en la formació de les opinions polítiques

Estudi del CIS: Els mitjans tradicionals, els més influents en la formació de les opinions polítiques

El 5,9% dels espanyols manifesta que els mitjans de comunicació tradicionals (televisió, ràdio i premsa escrita) són els que més influeixen o tenen en compte a l’hora de formar les opinions polítiques, mentre que només el 2,6% assenyala als digitals (periòdics online, podcasts associats, etc.), segons es recull a l’estudi “Ideologia i polarització” publicat pel Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) a finals d’octubre i que resumeix Digimedios. Cal destacar en relació amb el pes dels mitjans digitals, que un 1,9% més assenyala la influència de les xarxes socials (Instagram, X, WhatsApp).

En qualsevol cas, com a factors més importants en la configuració de l’opinió política els espanyols assenyalen més la “pròpia experiència i criteri” (63,6%) i la formació acadèmica (escola, universitat), que ho és per a un 10 ,0%.

Com és lògic, a l’hora de valorar la influència dels mitjans tradicionals i en línia en la formació de les idees polítiques, les diferents variables (sociodemogràfiques, polítiques, socioeconòmiques i de creences) reflecteixen diferències.

Si s’atenen els joves, entre 18 i 24 anys manifesten que els influeixen més els mitjans digitals i les xarxes socials (6,6 i 6,5%, respectivament) que els tradicionals (3,6%).

Pel que fa a la formació, destaca el pes de la influència dels mitjans tradicionals en les persones amb estudis de primària o de la primera etapa de secundària (amb percentatges al voltant del 7%), mentre que gairebé no importen els mitjans digitals.

En el cas de les variables polítiques, es dóna una situació similar entre els que van votar el PSOE i el PP a les últimes eleccions (entorn del 7%, els mitjans tradicionals, i el 2%, els mitjans digitals), encara que se’n troben algunes diferències entre els votants de Sumar i Vox. Entre els primers s’iguala el pes dels dos tipus de mitjans, mentre que entre els segons augmenta el corresponent als digitals.

Per contextualitzar el pes més gran dels mitjans tradicionals enfront dels digitals cal tenir en compte que els estudis sobre l’ús de mitjans de comunicació per informar-se reflecteixen normalment una major utilització dels primers, com resumeix molt bé Digimedios. Així, un altre estudi del CIS realitzat fa un any mostrava que el 69,8% s’informava a la televisió, seguit per la premsa, en format imprès o digital (55,1%), la ràdio (43,5%), les xarxes socials en línia (44,1%), els podcasts (11,7%), i els blocs (4,4%).

Podeu accedir a l’estudi des d’AQUÍ.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Medios Digitales)