Onmedia, líder de la premsa hiperlocal a Espanya, encara sense presència a Catalunya

Onmedia, líder de la premsa hiperlocal a Espanya, encara sense presència a Catalunya

Editorial Onmedia, amb seu a Baracaldo (Biscaia) s’ha posicionat com el grup capdavanter en la premsa hiperlocal a Espanya, amb més de 200 capçaleres actives i una presència notable a les Illes Balears, Canàries i altres comunitats peninsulars. Amb un model exclusivament digital, la companyia liderada per Ignacio Laffite i Xavier Salvador ha impulsat una expansió ràpida i sostinguda, allunyada del paper i basada en la segmentació de microaudiències i l’eficiència tecnològica.

Malgrat aquest creixement, Catalunya segueix sent, a dia d’avui, l’única comunitat autònoma on Onmedia no ha aterrat. Tot i que el grup compta amb una editorial vinculada (Crónica Global) i el propi Salvador té vincles amb El Español a Catalunya, encara no hi ha cap capçalera hiperlocal operativa sota la seva marca. Això crida especialment l’atenció si es té en compte que Catalunya és, històricament, un dels territoris on la premsa local i comarcal té més arrelament social, cultural i lingüístic, amb una llarga tradició de capçaleres pròpies que han contribuït decisivament a la cohesió i la identitat del territori.

Segons el mateix Salvador, Catalunya serà el darrer lloc dins el seu pla d’expansió, que preveu assolir les 400 capçaleres abans del 2026. El grup diu voler estudiar amb cura l’organització comarcal, el context lingüístic i l’equilibri demogràfic abans d’obrir una cinquantena de capçaleres al país.

Tanmateix, aquesta futura entrada no està exempta de controvèrsia. En els darrers anys, diverses grans editorials espanyoles han accelerat la seva implantació a Catalunya mitjançant productes digitals que, tot i la seva etiqueta de “proximitat”, sovint repliquen agendes, estils i enfocaments desvinculats del teixit comunicatiu català. Això ha generat un ecosistema cada vegada més saturat, on l’oferta hiperlocal d’origen extern pot acabar asfixiant econòmicament mitjans històrics i autòctons que operen amb molts menys recursos.

En aquest context, la futura irrupció d’Onmedia pot tenir un doble efecte: contribuir a la revitalització del consum informatiu de proximitat o, per contra, intensificar la concentració mediàtica i reduir l’espai dels mitjans locals de tradició catalana. Per això, el debat sobre quin model d’hiperlocalitat es vol fomentar —centralitzat o de proximitat real— esdevé urgent i estratègic per a la diversitat informativa a Catalunya.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: editorialon.es)