Perspectiva de les tendències de la premsa mundial: el creixement digital i altres corrents d’ingressos

Perspectiva de les tendències de la premsa mundial: el creixement digital i altres corrents d’ingressos

El nou estudi WAN-IFRA marca una fita a mesura que les estructures d’ingressos dels editors de notícies es diversifiquen i depenen menys de les fonts d’impressió tradicionals. Per primera vegada en la investigació de l’entitat que agrupa editors de tot el món, els ingressos per la circulació impresa i la publicitat representen menys de la meitat dels ingressos totals dels enquestats.

Les conclusions de l’últim informe World Press Trends Outlook es basen en els coneixements de més de 240 alts executius de mitjans de 85 països, proporcionant una instantània global de les tendències que configuren el futur de la publicació.

L’estructura d’ingressos és de nit.- Tot i que la impressió continua disminuint com a proporció dels ingressos totals, segueix sent la font d’ingressos més gran per als enquestats de l’enquesta. De mitjana, la circulació impresa i la publicitat junts representen gairebé el 45% dels ingressos dels enquestats. Aquesta és la primera vegada en la investigació de la WAN-IFRA que aquesta xifra ha caigut per sota del 50%.

El creixement en altres àrees està compensant, almenys en part, les pèrdues en impressió. Els ingressos mitjans de les activitats digitals són ara més del 30% dels ingressos totals, uns 7 punts percentuals més que l’any passat. La circulació digital i els ingressos de publicitat digital contribueixen per igual als resultats dels nostres enquestats.

Les “altres” fonts d’ingressos (les no relacionades amb la circulació o la publicitat) també mostren un creixement important. Ara representen el 23,8%, un augment de 5 punts percentuals respecte l’any passat. També val la pena assenyalar que, de mitjana, “altres” fonts d’ingressos ara generen tants ingressos com la circulació impresa.

Els esdeveniments segueixen sent un motor d’ingressos.-  Si mirem més de prop la categoria d’ingressos “altres” -diu el comunicat de premsa de l’entitat- veiem que els esdeveniments continuen jugant un paper important per als editors que busquen diversificar els seus ingressos. El 29% dels nostres enquestats citen esdeveniments (presencials i en línia) com un flux d’ingressos addicional important per a ells.

Més enllà dels esdeveniments, les dades mostren que els editors estan experimentant amb una àmplia gamma d’activitats per crear noves fonts d’ingressos. Entre aquests, el finançament de subvencions s’ha convertit en una font d’ingressos important (encara que encara relativament petita) després dels esdeveniments per segon any consecutiu. Molts editors també estan generant ingressos importants dels serveis empresarials.

Els resultats també suggereixen que els esforços dels editors per generar ingressos significatius a partir de diverses formes d’ofertes de membres estan donant els seus fruits, amb un 13% dels enquestats dient que ara és una font d’ingressos important per a ells (un 5% més que l’any passat).

Augment de la despesa editorial d’acord amb les estratègies de primera audiència.- A mesura que els editors continuen transformant els seus negocis i operacions per captar millor la seva audiència, molts d’ells adopten diversos tipus d’enfocaments de públic i de necessitats dels usuaris, la inversió a la sala de redaccions s’ha convertit en una prioritat per a molts d’ells.

Els costos editorials i de producció de continguts representen ara gairebé el 37% dels costos totals mitjans dels enquestats (9 punts percentuals més que l’any passat). Mentrestant, els costos de producció d’impressió continuen baixant a mesura que els editors racionalitzen la seva logística d’impressió i alguns redueixen les seves tirades. Els costos d’impressió són ara el 15% dels costos totals, per sota del 17,8% de l’any passat.

L’auge de la intel·ligència artificial.- Les relacions entre els mitjans de comunicació i la tecnologia canvien amb l’atenció a les empreses GenAI. A mesura que la dinàmica entre els editors i les plataformes tecnològiques segueix evolucionant i el sector tecnològic s’enfronta a una interrupció moderada per l’auge de la IA, aquest any l’estudi va  introduir una nova pregunta per obtenir una comprensió més matisada de com estan canviant les relacions amb diversos tipus d’empreses tecnològiques. L’estudi detecta que la indústria dels mitjans aparentment està una mica dividida sobre com relacionar-se amb aquest segment emergent de la indústria tecnològica.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: WAN-IFRA)