”Ámbitos”, Revista Internacional de Comunicación, publica en el seu número 63 del mes de gener d’enguany el treball “Fórmules programàtiques de negoci per als mitjans de comunicació: noves vies de monetització”. Són els seus autors els professors Joan-Francesc Fondevila-Gascón (Blanquermna-URL), Ramon Martín-Guart (Universitat de Girona), Joan Cuenca-Fontbona (Blanquerna-URL) i Óscar Gutiérrez-Aragón (EUM-UdG).
Resum del treball publicat a ”Ámbitos”(https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i63.02):
“La sostenibilitat financera dels mitjans de comunicació és el repte principal que afronta la indústria periodística des de la irrupció d’Internet i el canvi en el model de negoci periodístic. D’una font d’ingressos centrada en la publicitat s’està evolucionant de manera decidida cap a fórmules diverses de models de pagament, tant en la versió en línia dels mitjans tradicionals com en els sorgits de manera exclusivament digital. Tot i això, els resultats en forma d’ingressos no són els esperats, ja que els mitjans a Espanya acumulen en total un milió de subscriptors de pagament, per sota de les previsions. L’evolució de l’audiència i els tipus de consum obliga a innovar sobre possibles vies alternatives d’ingressos i de fidelització de les audiències”.
“Els resultats indiquen que el lector cerca mecanismes alternatius d’accedir als continguts, i que els mitjans de comunicació intenten respondre a aquest repte adaptant les propostes publicitàries. Es conclou que els mitjans han de promoure i aprofitar canals alternatius per assolir el lector (com les xarxes socials o la missatgeria instantània), i explorar i explotar anuncis programàtics directes a públics concrets i la compra programàtica com a nova font de finançament que complementi les ja existents”.
Podeu llegir el treball dels professors Fondevila, Martin i Cuenca en aquest enllaç.- Àmbit d’Estratègia