Crida perquè el periodisme local sigui guardià de l’educació mediàtica

Crida perquè el periodisme local sigui guardià de l’educació mediàtica

El XVII Congrés Internacional de Comunicació Local (COMLOC 2024), convocat i organitzat per la Universitat Jaume I, de Castelló, es va endinsar completament en la temàtica d’aquest any: el periodisme local davant del repte de l’alfabetització mediàtica, és a dir, educar la ciutadania perquè comprenguin com funcionen els mitjans de comunicació i com detectar què és informació i què és desinformació. És un repte complex en els temps en què els algorismes de les xarxes socials donen més veu a la desinformació, però els ponents de la taula rodona del ComLoc van coincidir que els mitjans locals tenen un gran paper per erradicar les informacions falses i per connectar amb les seves comunitats, segons explica al diari Mediterráneo el periodista Pablo Ramón Ochoa.

El lema d’aquest any del Congrés Internacional de Comunicació Local que arriba a la dissetena edició és precisament L’alfabetització mediàtica des de la perspectiva local, i els professionals i acadèmics van donar voltes a una qüestió fonamental per al futur de tots: dels mitjans però també de la societat. Com lluitar en un camp de joc desigual contra la immediatesa i la informació de procedència dubtosa? Per al president d’adComunica, Adrián Beltrán, no ens hem de deixar portar per les tàctiques d’influencers ni xarxes socials» als mitjans locals. «A risc de perdre audiència, els mitjans locals no han de fomentar el periodisme de bàndols»

«Cal atacar les troles des de la proximitat i del poder dels mitjans locals, creant aliances entre els governs i els mitjans a les escoles», va dir Beltrán sobre la també anomenada «educomunicació»: educar sobre els mitjans des dels col·legis per fomentar el pensament crític. Els participants al ComLoc van exposar idees com apropar les ràdios i teles locals a les escoles per participar de forma activa en projectes.

A la mesa es va estar d’acord en que els estudiants presents a la taula rodona han d’estar preparats per a l’alfabetització mediàtica de la societat, ser els notaris i informar de les coses d’una manera verídica. Deó va reclamar que «un tant per cent dels pressupostos de les diputacions es destini a educació mediàtica» i va asseverar que «els mitjans tenen una funció social, siguin públics o privats».

Així mateix, els ponents van alertar que sense mitjans locals moltes persones queden desconnectades de les notícies que les pertoquen. Es va demanar ajuda a les autoritats europees si realment estan preocupades per «desenvolupar polítiques sobre els mitjans de comunicació tenint en compte les necessitats de les comunitats locals».- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: UJI)