L’antic redactor en cap del “Der Spiegel”, Georg Mascolo, demana que els conceptes polítics donin suport als mitjans locals i regionals. En alguns llocs d’Alemanya ja hi ha processos com els dels EUA, on grans zones del país es consideren “deserts de notícies” periodístics, va dir divendres el periodista en una reunió del Club Polític a l’Acadèmia Evangèlica de Tutzing (Alemanya). Si un mitjà local desapareix, no queda -a diferència de l’àmbit nacional- ningú que es faci càrrec de la seva tasca periodística: “Llavors ja ningú li fa cas”, va criticar Mascolo.
La democràcia necessita periodisme per traslladar a la societat les diferents posicions, els debats posteriors i els processos d’unificació. Hi ha un consens en els cercles polítics, però la voluntat de donar suport al periodisme local en l’actual crisi mediàtica no s’aconsegueix, segons l’antic cap de la xarxa de recerca de NDR, WDR i Süddeutscher Zeitung.
Al mateix temps, la pròpia indústria ha d’acceptar els fracassos del passat. Hi ha necessitat d’empresaris dels mitjans de comunicació que no es preocupin només pels marges de benefici, va dir Mascolo. El periodisme no existeix “per enriquir la gent”, sinó per informar la gent “de manera fiable i creïble”. Això és el que distingeix el bon periodisme de les xarxes socials: “No es tracta d’un ethos periodístic, sinó de mantenir els usuaris compromesos el major temps possible”. El “fàcilment inflamable” es “promociona constantment”. Precisament per això les empreses de mitjans han d’assegurar-se que les notícies i l’opinió estiguin més separades les unes de les altres, va dir el periodista.
La reunió de tardor del Club Polític va tenir lloc el cap de setmana passat sota el títol “Informació i desinformació”. A més de Georg Mascolo, entre els convidats hi havia l’activista de la xarxa Katharina Nocun, l’ambaixadora cibernètica del Ministeri d’Afers Exteriors, Maria Adebahr, i l’editor en cap de Correctiv Justus von Daniels.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: EPD)