El Laboratori de Finançament del Periodisme (Lab for Journalism Funding) de la nord-americana Associació de mitjans locals (Local Media Association) acaba de fer públic un nou document sota el títol “Donar un millor argument al periodisme local”. El seu autor és Frank Mungeam, director d’innovació de l’entitat, que treballa per donar suport a comunitats saludables i compromeses mitjançant el desenvolupament de models de negoci sostenibles per a notícies locals fiables.
Pel seu interès per a la premsa local i comarca catalana, reproduïm en aquest Bloc part del text escrit per Frank Mungeam, el qual, com veurem, subratlla la importància que els mitjans locals comuniquin el seu propi valor a la societat en un context on la desconfiança i la manca de sostenibilitat afecten el sector:
Tenim problemes: l’evitació de notícies ha augmentat, la confiança en les notícies ha baixat i la sostenibilitat és un repte constant. El periodisme té autèntics reptes, però també ho tenen tots els altres. Ara més que mai, els editors de premsa locals han de trobar maneres efectives d’explicar la seva pròpia història de valor a les seves comunitats.
Divuit redaccions van rebre comentaris valuosos sobre com “proposar el cas” del periodisme. Les lliçons que van aprendre poden i han de ser aplicades per qualsevol redacció, no només per guanyar finançament filantròpic sinó també per guanyar suport de la comunitat. Aquí teniu els sis millors plats per emportar:
- Baseu el vostre treball a les necessitats de la comunitat, no a les vostres. Sens dubte, les redaccions estan sota pressió financera. Però la millor manera d’aconseguir el suport de la comunitat és centrar-se en atendre i resoldre les necessitats de la comunitat.
- Comença per escoltar. No assumeixis que saps què necessita la teva comunitat i què valora de tu. Suposant que sabem que és un error del passat no podem continuar. L’escolta profunda de la comunitat és la base d’un periodisme d’impacte.
- Desenvolupar respostes periodístiques a aquestes necessitats de la comunitat que incloguin però van més enllà del simple “informar sobre el problema”. Dissenyar maneres de involucrar i reunir la comunitat, i informar sobre solucions i respostes efectives, no només problemes.
- Penseu en com conèixer gent de la vostra comunitat als espais i llocs on trien obtenir la seva informació. Pot ser que no estigui a la plataforma que preferiu, ja sigui impresa, digital, àudio, vídeo o xarxes socials.
- Centra’t en l’impacte i els resultats no compten la història. I argumenteu per què ets la persona adequada per associar-te a la comunitat. Sigueu orgullós del vostre llegat de servei a la comunitat, de demanar comptes als poderosos, de corregir els errors il·luminant-los, de donar veu a persones i comunitats que tradicionalment han estat infrarepresentades.
- El nostre llegat d’impacte a les nostres comunitats té un gran valor, però també hem d’explicar aquesta història. Els periodistes expliquen bé les històries dels altres, però s’han mostrat reticents a utilitzar aquestes habilitats narratives per explicar la nostra pròpia història. Especialment els mitjans de comunicació locals de llarga trajectòria tenen un llegat de servei notable i s’han guanyat la confiança amb les seves comunitats. Ara més que mai, és important establir aquestes connexions per al públic
Podeu conèixer una mica més l’Associació de Mitjans Locals dels Estats Units des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: LMA)