Festival Info Locale a França: Compromís de Google amb la premsa local i molt més

Festival Info Locale a França: Compromís de Google amb la premsa local i molt més

La premsa local francesa acaba de tancar el seu anual “Festival de l’Info locale”, sembla que amb una gran èxit de participació (més de 400 professionals). El festival s’ha centrat en compartir experiències, solucions i bones pràctiques. El programa, força ambiciós, ha promogut projectes concrets, inspiradors i replicables, afavorint els intercanvis entre professionals.

A més de comentaris, també s’han fet classes magistrals d’experts, taules rodones per intercanviar punts de vista, entrevistes amb executius dels mitjans de comunicació i tallers per millorar habilitats o aprendre noves eines… En definitiva, el FIL 2025 ha abordat, segons les cròniques, els reptes del desenvolupament i la innovació en la informació local d’una manera decididament constructiva i oberta per generar projectes i noves col·laboracions.

El programa, realment atractiu, ha posat el vídeo en primer pla. Hi ha hagut consens en què el vídeo es convertirà en un format estratègic per als mitjans de comunicació, siguin grans o petits. A la FIL, els ponents van explorar estratègies que permetran als mitjans locals accelerar l’adopció d’aquest format essencial.

També s’ha tractat de finances. Davant dels reptes financers, molts mitjans de comunicació locals estan explorant l’organització d’esdeveniments com a font alternativa d’ingressos. Diferents ponents amb explicar com mobilitzar el personal editorial al voltant d’aquests projectes i així enfortir la connexió amb el seu públic.

L’Info Locale també s’ha centrat en qüestions relacionades amb la intel·ligència artificial, que s’utilitza cada cop més en els departaments editorials i de màrqueting dels mitjans de comunicació de proximitat. Alhora, els reptes mediambientals, en particular els relacionats amb les tecnologies de gran consum energètic, van ser damunt la taula plantejant qüestions sobre les pràctiques mediàtiques i el seu impacte en el clima.

A destacar les opinions de Faten Dubarry, directora de col·laboracions de notícies per a França, l’Orient Mitjà i Àfrica a Google, la qual afirma que “la IA és una palanca per enfortir el periodisme, no per substituir-lo”. Se li va preguntar sobe quin és el compromís de Google amb la indústria de les notícies, i més concretament amb els diaris locals?: “El nostre compromís amb la premsa és profund. Està fortament vinculat a la missió de Google de fer que la informació sigui accessible i útil per a tothom, cosa que es tradueix en particular en la promoció d’una producció periodística rica i diversa. Estem convençuts que un ecosistema d’informació plural i econòmicament viable és una pedra angular de les nostres democràcies.”

“La nostra relació amb els editors no és competitiva, sinó simbiòtica. Concretament, el nostre suport es manifesta de diverses maneres. En primer lloc, enviant trànsit qualificat als llocs web dels editors (més de 24.000 milions de clics anuals a tot el món), cosa que ofereix moltes oportunitats per fidelitzar el públic. En segon lloc, treballem colze a colze amb els editors que ho desitgen per ajudar-los a monetitzar aquest públic, sobretot a través de les nostres solucions publicitàries. Finalment, a través de programes com  Google News Initiative, els donem suport amb solucions tecnològiques per ajudar-los a produir contingut de manera eficient, diversificar el seu públic i desenvolupar les seves subscripcions digitals, sobretot amb Reader Revenue Manager, creat especialment per a editors de premsa. Mentre altres empreses tecnològiques es retiren, reafirmem el nostre compromís de donar suport a aquest ecosistema, fins i tot en el context de la intel·ligència artificial.”

Sobre com està ajudant Google realment els editors de notícies amb la intel·ligència artificial, Faten Dubarry va respondre que creu que la IA hauria de ser una palanca per enfortir el periodisme, no substituir-lo. “L’objectiu és permetre als periodistes centrar-se en el seu negoci principal: la investigació, l’anàlisi i la narració. En un món on es genera contingut més fàcilment, el paper de la supervisió editorial i la verificació experta esdevé encara més crucial.”

Concretament, Dubarry va afirmar que Google ofereix eines que augmenten la productivitat dels equips editorials: productes com Gemini o NotebookLM -diu- poden ajudar a organitzar notes de recerca o resumir informes. “Estem col·laborant activament amb equips editorials a França i Europa que estan provant aquestes eines per a les seves investigacions a llarg termini. Altres eines, com Pinpoint, utilitzen la IA per permetre als periodistes d’investigació trobar informació específica dins de milers de documents. També estem explorant la IA per a la creació de nous formats, com ara la producció de vídeo amb el nostre model Veo 3, que pot generar vídeos d’alta qualitat, enriquits amb soroll de fons o efectes de so.”

El festival també va debatre sobre quines són les principals tendències del 2025. En síntesi, hi ha acord en que l’auge de les ofertes agrupades (contingut + butlletins + esdeveniments), que reforcen el valor percebut pels lectors és el factor més positiu d’enguany.  Es va concretar que la fidelització s’està convertint en un element central, amb escenaris automatitzats més refinats (segmentació comportamental, recomanacions personalitzades).  Però, en resum, es creu que el 2025 marca l’arribada concreta de la IA generativa: bots editorials, butlletins automatitzats, assistents al client… Usos que qüestionaran el paper del periodista i la qualitat de la relació amb el lector. D’aquí el gran debat de l’Info:

  • Davant l’èxode informatiu, som els periodistes prou atents al públic?
  • Com podem explicar bé la mateixa història sense copiar les mateixes controvèrsies?
  • Sabem com interactuar amb el públic?
  • Per respondre-les, per explicar per què tal o qual elecció?
  • Què vol dir escoltar un interlocutor?
  • Com aprendre?

Reflexions i solucions a explorar sens dubte multiplicant les trobades entre professionals i editors de la premsa local i comarcal, tant a França com a Catalunya. El superpoder dels mitjans locals és el vincle.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Ouest Medialab)