La IA guanya confiança, però els periodistes continuen sent més creïbles

La IA guanya confiança, però els periodistes continuen sent més creïbles

Un estudi recent de la Universitat Pompeu Fabra revela que el 37% de la població catalana confia força o molt en la intel·ligència artificial com a eina de verificació d’informació: set punts percentuals per sobre de la mitjana estatal. Tot i això, el 56% encara prefereix periodistes humans per assegurar la credibilitat de les notícies.

L’enquesta, realitzada a finals d’abril de 2025 per POLCOM-GRP (Departament de Comunicació de la UPF) conjuntament amb l’empresa demoscòpica YouGov, va comptar amb una mostra de 2.004 persones a tot l’Estat.

Segons les conclusions de l’estudi, a Catalunya, creix la familiaritat amb la IA respecte altres territoris estatals, fet que podria explicar una confiança més alta en la seva capacitat verificadora. Ara bé, tot i això, la ciutadania continua mostrant més credibilitat cap als periodistes humans: un 56 % creu que una informació verificada per un periodista és molt o força creïble, mentre que només el 30 % dona aquesta credibilitat a una verificació realitzada per IA.

Quan es tracta de la pràctica, les aplicacions de la IA que genera més consens són les de suport: traduccions, millora de redacció, creació de continguts multimèdia complementaris, transcripcions i resums. Però hi ha també una demanda clara de transparència: 8 de cada 10 persones consideren molt o bastant necessari que els mitjans informin sobre quan i com s’utilitza la IA en la verificació o producció de continguts.

Segons Marcel Mauri, coordinador del grup de recerca en Comunicació Política, Periodisme i Democràcia i Ruth Rodríguez, investigadors del grup (conegut com POLCOM-GRP), de la UPF i directors de l’estudi, “el factor humà continua essent essencial: els periodistes segueixen sent, per la majoria, la garantia de credibilitat, tot i que la població valora cada vegada més el paper complementari de la IA quan és usada amb transparència i supervisió”.

El treball d’aquests investigadors de la UPF és rellevant per a les publicacions més petites del país, per quan en un context on la desconfiança envers els mitjans està creixent, saber quin paper té la IA pot ajudar-los a calibrar com presentar continguts verificats, com usar eines digitals i quines expectatives té l’audiència local.

És més, donar informació sobre aquests resultats pot reforçar la confiança amb els lectors: si una capçalera de proximitat fa servir IA per suport, pot ser un element de transparència que valori positivament el públic.

L’estudi també planteja reptes i oportunitats: formació per al personal, protocols de verificació, i comunicació clara sobre com i quan s’utilitza IA.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: UPF)