En el Dia Mundial de la Llibertat de Premsa 2025, la Federació Internacional de Periodistes (FIP), la veu mundial dels periodistes, fa una crida perquè la Intel·ligència Artificial (IA) ocupi un lloc prioritari a l’agenda del diàleg social entre els sindicats de periodistes i els mitjans de comunicació. D’acord amb la temàtica de la UNESCO per a aquest any, ‘Informar en un món desafiador-L’impacte de la intel·ligència artificial en la llibertat de premsa’, la FIP insta periodistes, sindicats i organitzacions de mitjans de comunicació a emprendre una acció col·lectiva per garantir que la IA contribueixi a l’elaboració de notícies de forma ètica, protegeixi la llibertat de premsa.
En les seves recomanacions sobre Intel·ligència Artificial adoptades el juny de 2024, la FIP va subratllar que “la IA no pot substituir els periodistes humans, i la seva producció no s’ha de considerar “periodisme”, excepte quan hagi estat sotmesa a una supervisió i comprovació humanes adequades”.
La comprovació dels fets i el pensament crític són l’essència del periodisme: la IA no ho pot fer de manera independent. La FIP adverteix en particular contra la parcialitat, els estereotips i els errors fàctics que poden contribuir a enganyar el públic. Els periodistes són essencials per a aquestes tasques.
L’augment de la desinformació en línia alimentada per la IA és una altra amenaça, que requereix una resposta en forma de més escrutini per part dels periodistes. Els ‘deepfakes’ , vídeos falsos generats per la IA, són un repte considerable. “Els ‘deepfakes’ són un atac directe a la democràcia i al dret fonamental de la ciutadania a una informació fiable i independent” , afirma Anthony Bellanger, secretari general de la FIP. “Els periodistes es troben directament exposats a aquesta deriva, i la seva tasca de verificació és cada cop més important, encara que també més complexa” .
La FIP insta els sindicats i els mitjans de comunicació a abordar la qüestió de la intel·ligència artificial, com a part del seu diàleg social. La IA remodela les redaccions, automatitza tasques rutinàries, agilitza els processos d’anàlisi de dades i fins i tot genera continguts. Aquesta tecnologia té el potencial de millorar l’eficiència i estalviar als periodistes tasques que poden ser repetitives com la recopilació de dades. Tot i això, a la FIP el preocupa que s’hagi fet poc en el diàleg social per garantir l’ús ètic de la IA en les redaccions, per exemple, abordant directament les clàusules sobre transparència. Així mateix, la Federació tem que la IA pugui acabar substituint la presa de decisions editorials, que actualment duu a terme la plantilla de les redaccions.
Un altre objecte de preocupació específica és l’ús de feines periodístiques per alimentar la IA. Aquest procés, sovint automàtic, pot donar lloc a que els periodistes no rebin compensació econòmica pels seus articles, tret que ja s’hagi arribat a un acord específic amb les organitzacions de mitjans de comunicació pertinents. Els acords de llicència entre els mitjans de comunicació i les empreses d’intel·ligència artificial han de garantir que els periodistes rebin una compensació justa per les seves contribucions i permetre’ls optar per no participar si es neguen que els seus treballs s’utilitzin d’aquesta manera.
Els sindicats i els mitjans de comunicació també han de garantir que els periodistes, inclosos els autònoms, rebin una formació adequada sobre la IA. Així mateix, han d’assistir els professionals dels mitjans a realitzar aquesta transició laboral.
“Ja és hora que el sector reflexioni conjuntament sobre com el periodisme pot adaptar-se al nou panorama, en canvi continu, que suposa la IA, salvaguardant alhora les seves normes ètiques i els valors fonamentals de la llibertat de premsa” , afirma Bellanger. “El futur del periodisme és aquell en què la supervisió humana, la transparència i la responsabilitat segueixen estant al centre de l’ús de la IA. Hem d’assegurar-nos que la tecnologia serveixi per millorar el treball dels periodistes, i no per soscavar-lo.”
La FIP també fa una crida a totes les parts interessades -periodistes, sindicats, organitzacions de mitjans de comunicació i responsables polítics- perquè col·laborin en el desenvolupament de directrius sobre IA que donin prioritat als drets i al benestar dels periodistes. Aquest objectiu ha d’establir límits clars per al paper de la IA en les redaccions, fomentar la transparència en els processos d’IA, garantir que els periodistes siguin compensats i que puguin escollir que el seu treball sigui utilitzat (o no) per la IA, i protegir la independència editorial. Així mateix, la FIP emfatitza la importància de la negociació col·lectiva per garantir que s’escolti la veu dels periodistes a mesura que aquestes tecnologies s’integren en el panorama dels mitjans de comunicació.- FIP