El declivi del periodisme local nord-americà

El declivi del periodisme local nord-americà

En un article per a Nieman Lab, Sophie Culpepper analitza com l’informe anual sobre l’estat de les notícies locals, elaborat per la Iniciativa de Notícies Locals de Medill, ofereix una visió detallada del declivi dels mitjans locals als Estats Units. Aquest any, el document amplia la definició de notícies locals, incorpora noves categories com els “llocs de notícies locals en xarxa” i reconeix la possibilitat d’errors en la seva anàlisi.

El declivi dels diaris

L’informe revela una tendència negativa a gairebé tots els indicadors clau: nombre de diaris, freqüència de publicació, ocupació, circulació i lectoria. Segons Zach Metzger, director del Projecte sobre l’Estat de les Notícies Locals, “al nostre informe del 2022, es va predir que per a finals del 2025, els Estats Units hauria perdut un terç dels seus diaris impresos en les últimes dues dècades. A l’informe d’aquest any, descobrim que el país ja ha superat aquesta marca”. Actualment, queden menys de 5,600 diaris al país, dels quals el 80% són setmanals, cosa que reflecteix una pèrdua acumulada de més de 3,200 diaris des del 2005.

Tot i que aquest informe anual s’ha consolidat com a referència essencial per entendre el panorama de les notícies locals, també enfronta desafiaments metodològics. El Consorci d´Impacte de Notícies Locals, una xarxa nacional d´investigadors, adverteix que “els ecosistemes d´informació local estan canviant més ràpid del que podem estudiar-los”. Aquest any, Medill va reconèixer errors, duplicacions i omissions a la base de dades i ha fet esforços per transparentar els seus processos, permetent actualitzacions i correccions per part del públic.

Amb l’objectiu d’oferir “una visió més holística de les notícies locals als Estats Units”, l’informe inclou per primera vegada els “llocs de notícies locals en xarxa” com ara Patch i Axios Local. Aquestes plataformes, que sumen més de 700 llocs, es concentren principalment en àrees metropolitanes, ampliant l’abast del que es considera periodisme local.

Algunes dades destacades de l’informe

Circulació i freqüència: L’últim any, 500 dels diaris i setmanals més grans dels Estats Units han perdut aproximadament dos milions de lectors en les seves edicions impreses i digitals, segons dades de l’Aliança per a Mitjans Auditats. La majoria dels diaris considerats “diaris” ja no compleixen aquesta periodicitat. Més de 180 diaris que abans imprimien cada dia ara ho fan menys de tres cops per setmana. A més, Medill va recategoritzar més de 30 diaris com a llocs digitals, ja que imprimeixen menys d’una vegada a la setmana o han abandonat per complet la impressió. En total, només un terç dels més de 1.000 diaris que queden segueix imprimint set dies a la setmana.

Declivi a l’ocupació: Entre el 2022 i el 2023, els llocs de treball en redaccions, principalment de reporters i editors, van disminuir en gairebé 2.000 llocs de treball. En el mateix període, l’ocupació total a la indústria dels diaris es va reduir en més de 7.000 llocs. Actualment, menys de 100,000 persones treballen a la indústria de publicació de diaris, i en 20 estats hi ha menys de 1,000 empleats en aquest sector. Encara que els llocs de treball en redaccions solen atreure la major atenció, aquests representen només un terç dels treballs en diaris; moltes pèrdues ocorren en àrees menys visibles, com la distribució i la impressió.

Aquest declivi és un dels més significatius en qualsevol sector en les darreres dues dècades. En termes absoluts, la pèrdua de llocs de treball en diaris és la més gran registrada entre totes les indústries rastrejades per l’Oficina d’Estadístiques Laborals. En termes percentuals, les pèrdues en la indústria dels periòdics estan entre les quatre més altes, comparables a les sofertes per fabricants de cassettes i DVD .

Deserts informatius: L’informe va identificar 208 comtats sense una sola font de notícies, cosa que representa quatre estats més que l’any passat. A més, 1,563 estats només tenen una font documentada, un increment d’un estat respecte a l’any anterior. Això vol dir que gairebé 55 milions de persones als Estats Units tenen accés limitat o nul a notícies locals, una xifra pràcticament sense canvis respecte a l’any passat.

Canvis a la propietat: Hi va haver un augment significatiu en els canvis de propietat de diaris aquest any. L’informe va rastrejar 258 diaris que van canviar de mans en 75 transaccions, fetes per 59 compradors únics. Això contrasta amb les 180 adquisicions registrades l?any passat en 55 transaccions. Actualment, deu empreses controlen una quarta part dels diaris als Estats Units i més de la meitat dels diaris, destacant que quatre d’aquestes empreses (Gannett, Alden, Lee Enterprises i CNHI) estan majoritàriament a mans de fons privats o de cobertura.

Un panorama més ampli: A més dels diaris, l’informe monitoritza 630 llocs digitals independents, 224 emissores públiques i més de 680 mitjans ètnics. En comparació amb l’any passat, es va registrar un augment net de més de 80 llocs digitals independents, inclosos 30 diaris que ara operen exclusivament en línia després de deixar d’imprimir les edicions setmanals. D’altra banda, es va reportar una disminució de més de 40 mitjans ètnics, mentre que el nombre d’emissores públiques es va mantenir estable.

Filantropia per al periodisme: L’anàlisi de les 7,500 donacions més grans a mitjans en els últims sis anys mostra que més del 95% dels fons es van concentrar en àrees urbanes.

Casos destacats
L’informe de Medill inclou 12 exemples de mitjans que s’han aconseguit adaptar als desafiaments actuals. Entre ells destaquen The Salt Lake Tribune , el primer mitjà tradicional a convertir-se en una organització sense ànim de lucre; Connecta Arizona , que utilitza WhatsApp com la seva principal plataforma; i organitzacions com Cityside a Califòrnia o PublicSource a Pittsburgh. Aquests casos, encara que diversos, tenen en comú que són controlats localment, busquen suport filantròpic i enfronten el repte de la reticència del públic a pagar pel periodisme, especialment en línia.

Llegiu l’informe complet aquí.El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: America News)