La Generalitat de Catalunya va recuperar el 2022 les subvencions per projectes a mitjans a demanda del mateix sector, després que s’abandonessin el 2013 a causa dels ajustaments pressupostaris executats en aquell moment. Aquest tipus d’ajuts es lliuren per a projectes puntuals que compleixin algun d’aquests objectius: edició de nous continguts addicionals a una publicació ja existent, edició en llengua catalana o aranesa d’una publicació ja existent, redisseny de capçaleres, elaboració de continguts per a subscriptors, enfortiment de l’estructura empresarial, formació de professionals, ús de noves tecnologies i l’organització de jornades, taules rodones, ponències…
Des que es recuperessin el 2022, la Generalitat ha anat reduint any rere any la seva quantia. Si en aquell exercici van ser de 7,4 milions, ja en les del 2023 va baixar fins als 5,6 milions. I ara es tanca la convocatòria del 2024, que tenen un import associat de 4,7 milions d’euros. És a dir, en dos anys aquesta partida s’ha reduït gairebé un 60%.
De la quantitat consignada per a aquest any, 2,82 milions d’euros es lliuraran als editors catalans de premsa digital i/o paper (és un milió menys que fa un any). I 1,87 milions d’euros més correspondran a empreses de ràdio i televisió (pràcticament la mateixa quantitat que el 2023).
Segons informa Dircomfidencial, el beneficiari més gran d’aquest tipus de subvencions de l’any passat va ser La Vanguardia, amb 450.000 euros per al projecte denominat “La Vanguardia, projecte de futur II”. El diari Ara, per la seva banda, va ingressar 400.000 euros per dos projectes: “Diversificació de continguts per a les creixents audiències digitals” i “La reinvenció del diari en paper: una estratègia de producte”.
Un altre dels projectes que més fons va rebre va ser el d’El Periódico de Catalunya (325.000 euros), denominat “Optimització de la producció i maximització dels continguts per incrementar les audiències”. L’editora Hermes Comunicacions va obtenir 210.000 euros més per a dos projectes d’El Punt Avui: “Reestructuració i redisseny web” i “Nous continguts, millora i reordenació de les edicions en paper”. I entre els nadius digitals, ElNacional.cat va ser beneficiat amb 200.000 euros per donar suport a la nova secció audiovisual i Nació Digital va ingressar 185.000 euros per a la seva secció Nació Polis.- Bemediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Institut Estudis Ilerdencs)