Intergraf Europa publica un informe que compara mitjans impresos i digitals

Intergraf Europa publica un informe que compara mitjans impresos i digitals

Intergraf és una associació comercial que promou i protegeix els interessos de la indústria gràfica a escala europea. Representa vint-i-dues federacions membres de vint-i-un països d’Europa. Els seus membres són federacions nacionals d’impressió que representen el sector en els seus contextos nacionals (curiosament, cap de catalana ni espanyola, però sí una de portuguesa).

La principal tasca d’Intergraf és treballar amb els seus associats i la Unió Europea per donar suport a la competitivitat del sector. Ho fan -segons es llegeix en la seva presentació- defensant, informant i treballant en xarxa. També són un interlocutor social europeu, representant els empresaris de la indústria gràfica.

Aquesta associació europea acaba de publicar una revisió de la investigació titulada “Comparació de mitjans impresos i digitals”, que ofereix una anàlisi en profunditat de la sostenibilitat, l’eficiència i les percepcions al voltant de les eines de comunicació impresa i digital. Segons el treball, aquesta extensa investigació documental sintetitza els coneixements de més de 75 estudis, essent un recurs fonamental per entendre els matisos dels diferents mitjans en la comunicació contemporània.

Amb l’objectiu de combatre les idees errònies i dotar els mitjans de comunicació impresos i digitals del seu veritable valor en el mix de comunicació, l’informe de Intergraf  resumeix les conclusions del projecte de recerca “Comparació de mitjans impresos i digitals” . Aquest informe se centra en quatre temes: sostenibilitat, lectura, màrqueting i bretxa digital. Reproduïm un resum dels quatre imputs:

Sostenibilitat.- L’informe desafia les idees errònies prevalents sobre l’impacte ambiental dels mitjans impresos i digitals. En particular, destaca que el sector digital té una petjada mediambiental creixent a l’hora d’observar les seves emissions globals, el consum d’energia i la producció de residus. L’anàlisi posa èmfasi en la necessitat d’una avaluació crítica de les avaluacions del cicle de vida, que es pot esbiaixar en funció dels supòsits subjacents.

Lectura.- Aprofundint en la comprensió lectora i la lectura de lleure, l’informe subratlla que els mitjans impresos encara són crucials per facilitar la comprensió, la retenció i l’aprenentatge de la lectura, especialment en l’educació. Tot i que els mitjans digitals amplien la definició de lectura, no substitueixen els avantatges únics que ofereix la impressió. Tots dos mitjans ofereixen avantatges diferents i s’han de veure com a complementaris en lloc d’intercanviables.

Màrqueting.- Malgrat l’auge del màrqueting digital, el màrqueting imprès aporta una contribució important al màrqueting mix. L’informe il·lustra com els mitjans impresos milloren les campanyes digitals augmentant la participació en línia, mantenint la retenció dels clients i impulsant el comportament de compra. El “poder de bloqueig” únic de Print ofereix a les empreses una eina valuosa per mantenir la fidelitat dels clients.

Bretxa digital.-

La bretxa digital persistent a la UE és un altre punt central. Aquesta divisió es manifesta en les disparitats en l’accés, les habilitats i la integració a tot Europa en diversos dominis digitals com ara la salut electrònica, l’administració electrònica i la banca electrònica. L’informe assenyala els reptes actuals i la necessitat d’imprimir per garantir que tots els ciutadans es puguin arribar de manera efectiva.

Finalment, l’informe d’Intergraf demana a les parts interessades que reconeguin les complexitats inherents a la comparació de mitjans impresos i digitals. Advoca per una perspectiva equilibrada que apreciï les fortaleses complementàries de cada mitjà en lloc de veure’ls com a substituts, i finalment demana un enfocament crític de les metodologies emprades en els estudis que avaluen aquestes eines de comunicació.

Segons els seus autors, el projecte de revisió de la investigació dut a terme per Intergraf té com a objectiu informar futures discussions i estratègies en els camps de la comunicació, el màrqueting i la sostenibilitat, promovent una comprensió més matisada de la interacció entre els mitjans impresos i digitals.

L’informe “Comparació de mitjans impresos i digitals” es pot descarregar a través del lloc web d’Intergraf en aquest enllaç. Cal omplir un formulari per rebre’l definitivament per correu electrònic. BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Intergraf)