La premsa local davant la digitalització

La premsa local davant la digitalització

M’han fet arribar un treball de la doctora en comunicació, periodista i professora de la UAB Aida Martori Muntsant, publicat a la revista Ámbitos (revista internacional de Comunicació de la Universitat de Sevilla. Magnífic. Es titula “Premsa local davant la digitalització: innovació i viabilitat del periodisme de proximitat” i va ser publicat aquest mateix any, abans de l’estiu.

Com a resum, l’autora ens diu que l’adaptació a l’era digital i a les noves dinàmiques comunicatives són desafiaments que estan encarant les empreses de premsa local. Fruit de les transformacions que es donen a l’ecosistema mediàtic, la innovació esdevé nuclear per garantir l’èxit d’aquests projectes.

Aida Martori ens diu que la necessitat d’introduir canvis als mitjans de proximitat es dona en una tendència de concentració de la propietat i globalització, i implica la creació de models de gestió del canvi organitzacional tenint en compte que no és un procés lineal. Cita Villi i Picard (2019) que argumenten que les empreses de mitjans han de crear nous processos, productes, maneres de presentar els continguts i relació amb els consumidors, com a part del model de negoci contemporani.

Amb una metodologia basada en l’estudi de casos (Flyvbjerg, 2006; Vennesson, 2008) a Catalunya (Espanya), aquest article es fixa en “la integració de la innovació a la premsa de proximitat, per a la seva necessària adaptació a l’escenari digital”. Els resultats mostren que la innovació està estretament vinculada a la viabilitat dels projectes, i que la integració de la premsa local i comarcal a l’era digital depèn de la consecució d’un model de negoci solvent. A més, la investigació conclou que el sector està poc articulat per fer front a aquest repte, i que està esperant que mitjans més grans trobin un model que puguin replicar a escala local.

La professora Martori acaba la seva investigació amb unes llargues conclusions, entre les quals ens diu que “els diaris locals no tenen una cultura innovadora instaurada i aquest article conclou que hi ha una manca de rumb per faltar un model de negoci sostenible. Aquesta investigació presenta limitacions, concretant l’anàlisi en la intersecció entre innovació i viabilitat. Es detecta, en aquest sentit, la possibilitat d’explorar en futures investigacions els nous perfils requerits a la premsa de proximitat en el context de plataformització, i com s’estan organitzant les plantilles davant de reptes que requereixen més anàlisi de dades i coneixement d’audiències, noves habilitats comercials i curació de continguts, entre d’altres aspectes. També es proposa analitzar les audiències de premsa local, per determinar com aquests mitjans poden arribar millor als usuaris”.

Podeu accedir al treball sencer, publicat al núm. 64 de la revista Ámbitos, des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: ACPC)