L’Institut Poynter mira el futur del periodisme amb esperança

L’Institut Poynter mira el futur del periodisme amb esperança

L’Institut Poynter d’Estudis de Mitjans, escola de Periodisme i organització de recerca sense ànim de lucre de Sant Petersburg (Florida), ha publicat l’informe Values ​​Rising: tendències actuals als mitjans de comunicació i les notícies. L’anàlisi posa en relleu diversos aspectes clau de la indústria, com ara la fragmentació de les audiències, la confiança en els mitjans, l’auge de l’economia dels creadors i la transformació del periodisme local. A través d’exemples i dades, l’informe emfatitza que, tot i que el periodisme s’enfronta a nombrosos reptes, també està en procés de reinvenció i adaptació, pel qual augura un futur esperançador.

Lluny de caure al pessimisme, Poynter conclou que el periodisme té un gran potencial si és capaç d’adaptar-se a les noves realitats tecnològiques i socials. Tot i els desafiaments que enfronta la indústria, des de la fragmentació d’audiències fins a la competència dels creadors de contingut, l’informe subratlla que els mitjans que aconsegueixin mantenir alts estàndards de qualitat i rellevància per a les seves audiències continuaran trobant èxit.

Segons l’informe, la fragmentació de les audiències no és sinònim de declivi al consum de notícies. Si bé és cert que els consumidors de notícies estan saturats d’informació, l’interès per les notícies no ha disminuït. Poynter assenyala que aquesta fragmentació exigeix ​​que els mitjans de comunicació adaptin els seus continguts a audiències més específiques, en comptes de tractar de captar una audiència general. L’enfocament en històries rellevants i ben contextualitzades és el que funciona millor, cosa que també implica que els mitjans han de parar més atenció a les necessitats dels diferents grups.

Una altra de les conclusions més rellevants de l’informe és la percepció de la confiança als mitjans de comunicació. Encara que se sol afirmar que les persones no confien en els mitjans, l’informe de Poynter matisa aquesta afirmació: la confiança és més gran en els mitjans locals, on més del 80% de les persones considera que els seus mitjans locals són importants per a la comunitat, i gairebé el 70% creu que els periodistes locals estan en contacte amb les realitats del seu entorn. Aquesta troballa subratlla la importància que els mitjans no només mantinguin la precisió i l’ètica, sinó que també fomentin relacions més properes amb les audiències. Poynter recomana a través del seu informe que els mitjans siguin més transparents sobre els seus processos de recol·lecció de notícies, cosa que podria reforçar la confiança pública.

En aquest enllaç podreu llegir “OnPoynt – Valors en augment: tendències i tracció en el periodisme i la indústria de les notícies”, un informe de The Poynter Institute.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (I·lustració: Poynter)