Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Projecte Hatemedia: Un nou estudi revela que l’odi en xarxes contra els mitjans és coordinat

Projecte Hatemedia: Un nou estudi revela que l’odi en xarxes contra els mitjans és coordinat

El 70% dels missatges d’odi publicats a webs de mitjans d’informatius digitals i xarxes socials a Espanya ataquen polítics, dones, immigrants i comunitats LGTBI+. Són difosos com a part d’una estratègia adreçada a posicionar determinades narratives i idees a l’opinió pública. Del total de gairebé deu milions de missatges analitzats, més de la meitat estan associats a algun tipus d’odi en diverses intensitats.

Aquestes són les principals conclusions del projecte ‘Hatemedia’, la primera plataforma científica que mesura la presència d’expressions d’odi als mitjans informatius digitals a Espanya, liderat per investigadors de la Universitat Internacional de La Rioja (UNIR), juntament amb altres universitats. ‘Hatemedia’ traça una cartografia de la presència, tipologia i intensitat dels missatges d’odi generats pels usuaris de xarxes socials i les webs de diversos dels principals mitjans informatius digitals d’Espanya. En fa un extens i acurat resum la revista Cloud Computing.

Atenent el seu nivell d’intensitat, els missatges d’odi fomenten un clima d’hostilitat mediàtica, que busca provocar sentiments d’ira, ressentiment i oposició cap a una persona o col·lectiu determinada. Els polítics, així com els periodistes i els mateixos mitjans són a la diana. dels “odiadors, que recorren sovint a individualitzar en persones concretes la consigna contra el grup.

Aquest projecte de recerca i transferència universitària ha estat finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació (Projectes R+D+i -Modalitats «Reptes Recerca» i «Generació de Coneixement» 2019-2020).

Com a resultat d’aquest projecte s’ha desenvolupat l’eina anomenada ‘Monitor d’Odi’, capaç de detectar la presència, el tipus i la intensitat dels missatges d’odi en xarxes socials com X i en les seccions de comentaris de les webs de diversos webs els principals mitjans informatius espanyols.

Els investigadors no han aventurat una hipòtesi concreta sobre quins grups organitzen aquesta coordinació. Tampoc creuen que la majoria d’aquests atacs siguin de simples bots programats, sinó també de granges de trols, on un empleat pot portar una dotzena de comptes falsos i penja missatges similars per donar sensació de més pluralitat.

Aquesta anàlisi del perfil d’una part dels “odiadors de mitjans” s’ha realitzat a partir d’una mostra de mil comptes que habitualment ataquen mitjans espanyols. La seva coordinació aniria més enllà d’una plataforma: hi ha patrons d’escriptura similars a X, Facebook i webs de mitjans. Accediu a l’estudi des d’aquest enllaç.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Hatemedia)