Quin és l’impacte de les notícies en els resultats de cerca? Això és el que està intentant esbrinar Google, que actualment està provant l’eliminació d’articles de notícies dels seus resultats de cerca en diversos països europeus. El gegant de les cerques havia d’amagar als editors de premsa els seus resultats de cerca, Google News i Discover, a partir de dijous passat. Tan bon punt es va anunciar aquesta prova, descoberta a través d’un bloc, sense consultar prèviament els editors, la justícia francesa va suspendre el projecte de Google a França a petició del SEPM, el sindicat de premsa de revistes, segons Meta-Mèdia.
Per a Google, que coneix aquest test A/B, aquesta iniciativa afecta “només un nombre reduït d’usuaris d’Internet”, és a dir, l’1% dels usuaris de vuit països: Espanya, Bèlgica, Croàcia, Dinamarca, Grècia, Itàlia, Països Baixos i Polònia. No obstant això, “1%” ja representa un volum important d’usuaris.
Quins són els objectius de Google.- Segons la legislació de la UE, les plataformes digitals estan obligades a remunerar els editors per l’ús del seu contingut. Google vol determinar el valor exacte d’aquestes previsualitzacions d’articles avaluant les possibles pèrdues de visibilitat per als mitjans de comunicació en absència de Google.
Per fer front a possibles crítiques, Google va dir que continuaria mostrant resultats de llocs fora de la Unió Europea durant la prova i que “restabliria els resultats dels editors de notícies europeus al final de la prova”. L’empresa també assegura que els pagaments realitzats en virtut de la Directiva de drets d’autor no es veuran afectats.
Ara, Anya Schiffrin, de la Universitat de Columbia, denuncia (com recull Meta-Mèdia- que Google ha decidit pagar als editors de premsa segons els seus propis criteris, sense respectar cap norma específica. Segons ella, Google creu que “enviant trànsit, hem de deixar de queixar-nos”. També denuncia els pagaments individuals realitzats per Google per “dividir la classe” d’editors i afeblir la seva posició comuna davant la regulació.
Tot i que Google presenta aquest experiment com un “petit assaig”, alguns ho veuen com un “avís”. Al final de l’experiment, els editors europeus podrien mesurar concretament les pèrdues de trànsit sense Google, mentre que el gegant de les cerques podria entendre millor l’interès real dels seus usuaris per les notícies.
Aquest tipus d’iniciatives recorden l’enfocament de Facebook, que recentment va desactivar la pestanya “Notícies” i va deixar de pagar als editors. Per tant, Google podria estar provant estratègies similars per al futur. Tot això en un ecosistema de cerca cada vegada més amenaçat per la IA generativa, que està substituint els motors de cerca per motors de resultats.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Arpynet)