Spatz (Suïssa): quan la intel·ligència artificial torna a la vida la premsa local

Spatz (Suïssa): quan la intel·ligència artificial torna a la vida la premsa local

I si el futur dels mitjans de comunicació no rau a les ciutats, sinó als pobles? Aquesta és l’aposta agosarada però pragmàtica de Spatz (Pardal, en català), un mitjà de comunicació suís que combina intel·ligència artificial, publicacions locals i participació ciutadana, per reinventar la premsa municipal. 

Mentre que centenars de pobles petits encara publiquen butlletins en paper dirigits per uns quants voluntaris, Spatz adopta l’enfocament contrari: no es tracta de competir amb aquestes publicacions tradicionals, sinó d’ oferir un model complementari, automatitzat i accessible, que forma part del món digital .

El principi: un agent d’IA recopila tota la informació local pública o semipública (calendaris d’associacions, anuncis polítics, esdeveniments comercials). Aquestes dades s’estructuren en un CRM i després es formaten mitjançant un indicador que genera contingut per a un butlletí informatiu o un canal de WhatsApp. Tot es rellança cada setmana, gratuïtament, amb correcció humana abans de la publicació.  

Spatz proporciona notícies locals, cartes al director, propostes i l’agenda setmanal i arriba directament al lector, per correu electrònic i WhatsApp. De franc!.

Spatz, a més, convida la gent del lloc a contribuir amb contingut local. Clubs, organitzadors, polítics i residents: tot el poble s’uneix. Gràcies al nou diari del poble, les empreses finalment poden arribar als seus clients locals digitalment.

Darrere d’aquest model, una idea simple: reduir costos, sense sacrificar el contingut editorial. Perquè evidentment, la IA pot reduir la factura, però no substitueix el judici ni la veu humana. Aquest és tot el repte dels editors: aprofitar la tecnologia sense sacrificar la qualitat ni l’ancoratge a la comunitat.  

Avui dia, nou municipis suïssos de parla alemanya i un municipi de parla francesa (Versoix) ja estan connectats a aquesta mini-xarxa. I Spatz vol expandir-se: s’ha llançat una convocatòria als cantons de Ginebra i Vaud per trobar responsables editorials, que no cal que siguin periodistes, sinó que han d’estar ben establerts localment. 

El projecte ha rebut suport institucional (Leenaards, Migros, Mercator Suïssa), però aspira a l’autonomia: la monetització es durà a terme des del punt de vista de la publicitat local, amb formats dissenyats per a petites empreses, sovint excloses dels canals digitals tradicionals.

“No es tracta d’un robot d’escriptura. Cada edició és revisada per una persona local, que treballa per a Spatz al 10%. I els residents poden suggerir contingut ells mateixos”, explica a Linkedin Hannes Grassegger, periodista tecnològic i fundador del projecte.  Spatz, diu, vol reconnectar les persones amb el seu entorn immediat. (Contacte: info@spatz.news).- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Spatz)