Els joves d’entre 16 i 30 anys a la UE utilitzen principalment les xarxes socials per informar-se sobre qüestions i problemes polítics i socials. Segons una enquesta de l’Eurobaròmetre publicada dilluns, al voltant de tres quartes parts estan convençudes que s’han enfrontat a notícies falses i desinformació durant la setmana passada. Els joves estan més preocupats per l’augment dels preus i el canvi climàtic. El 42% dels europeus d’entre 16 i 30 anys obté informació sobre política i societat principalment a través de les xarxes socials. La segona font d’informació més important és la televisió amb un 39 (32) per cent, només al voltant d’una quarta part utilitza principalment plataformes de notícies en línia.
Al voltant de tres quartes parts dels joves europeus estan convençuts que s’han enfrontat a desinformació i notícies falses durant la setmana passada. Més de la meitat dels enquestats de Malta, Hongria, Grècia, Luxemburg i Bèlgica diuen que estan exposats a informació falsa “molt sovint” o “sovint”; a Romania, però, gairebé una cinquena part creu que mai han caigut en notícies falses.
El 40% dels enquestats a tota la UE van dir que la Unió hauria d’abordar principalment l’augment dels preus i el cost de la vida en els propers cinc anys, mentre que un terç va dir que el medi ambient i el canvi climàtic haurien de ser una prioritat. El 31 per cent dels joves d’Europa creu que la situació econòmica i la creació d’ocupació són els principals problemes que requereixen una acció europea.
Només un terç dels participants de l’enquesta estan clarament a favor de l’actual UE. Un tercera part està a favor de la Unió en principi, però no està d’acord amb el seu funcionament actual. Una cinquena part es mostra escèptica i el sis per cent dels enquestats estan completament en contra de la UE: el 45% cita la protecció dels drets humans, la democràcia i la pau com la seva funció més important; a continuació, la llibertat d’expressió i de pensament, així com la dignitat humana.
L’Eurobaròmetre Youth Survey va ser realitzat per Ipsos el darrer trimestre de 2024. Un total de 25.863 joves d’entre 16 i 30 anys van ser enquestats mitjançant panells en línia amb l’entrevista web assistida per ordinador (CAWI).- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Eurocid)