La percepció que tenen els mitjans d’informació tradicionals sobre els joves és que estan completament desconnectats i desinteressats en les notícies. Tot i això, una enquesta comissionada per l’Escola de Medill de la Universitat Northwestern, anomenada l’Estudi de Socialització de Notícies, revela que els adolescents podrien estar al corrent dels esdeveniments actuals més del que es pensava anteriorment.
Rick Reger explica en un article per a Local News Initiative que el Centre Nacional d’Investigació d’Opinió (NORC), de la Universitat de Chicago, va enquestar 1.507 adolescents nord-americans de 13 a 17 anys des del 10 de març fins al 26 d’abril del 2023. L’enquesta va utilitzar una barreja de mostreig de probabilitat i no probabilitat.
Els adolescents de 16 a 17 anys van mostrar nivells lleugerament més alts de compromís que els adolescents més joves de 13 a 15 anys. Reger explica que una altra dada sorprenent és el consum relativament robust de notícies per televisió entre els adolescents. L’enquesta va trobar que el 46% dels adolescents veuen notícies locals a la televisió diàriament o setmanalment, mentre que el 42% veuen notícies nacionals a la televisió diàriament o setmanalment. Les xifres van ser més baixes per a notícies sobre esports i entreteniment, així com per a programes de comèdia/sàtira relacionats amb notícies.
“És important tenir en compte que quan ens referim a notícies de televisió, no necessàriament ens referim a veure una caixa gran a la sala d’estar”, diu l’informe. “Els adolescents també es poden trobar amb notícies de televisió als seus telèfons i ordinadors portàtils. Però sembla que hi ha una accessibilitat a les notícies per televisió que els atrau”.
L’enquesta també mostra la influència contínua de les xarxes socials en el consum de notícies dels adolescents. Aproximadament una quarta part de tots els adolescents enquestats va dir que interactuen amb notícies a YouTube (37%), TikTok (35%) o Instagram (33%) diàriament o setmanalment, encara que les fonts d’aquestes notícies continuen sent qüestionables.
“Per tant, es té una idea molt més clara de les fonts de notícies que els adolescents veuen als canals locals i nacionals de televisió, però tenim una idea menys clara de les fonts darrere del que veuen a YouTube i TikTok, són més com una caixa negra en aquest moment”.
Stephanie Edgerly, professora i degana associada de Recerca a l’Escola de Mitjans de Comunicació Integrats i Periodisme de Medill, que va supervisar el treball, manifesta a l’article de Rick Reger, que “aquesta enquesta proporciona una imatge de com els adolescents nord-americans interactuen amb les notícies, i no sempre obtenim dades d’aquest nivell de detall d’una gran mostra nacional d’adolescents nord-americans”. “És excel·lent per ajudar a aclarir tendències.
“Però encara n’hi ha més per entendre, especialment en termes del que està passant en línia i als espais de xarxes socials”. Segons Edgerly, tenim molt més que aprendre sobre què significa que YouTube o Instagram sigui la porta d’entrada d’un adolescent a les notícies. Aquests espais plantegen moltes més preguntes que respostes en aquest moment”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Medill)