Els set grans reptes de la premsa local per al 2024

Els set grans reptes de la premsa local per al 2024

Per Laurent Brunel (*).- Algunes publicacions estan tancant, d’altres han de canviar la seva estructura econòmica per sobreviure. Plans socials que afecten títols emblemàtics del PQR(prensa diària regional, a França). Moviments de vaga que sacsegen les redaccions. Títols d’ultramar quasi en agonia, amenaçant de transformar aquests territoris en deserts mediàtics… L’any 2023 no haurà estat fàcil per a la premsa local, econòmicament i socialment parlant. Però, a principis de gener de 2024, més que mirar cap al passat, també podríem mirar el futur, mirant els grans reptes que esperen els mitjans locals en els propers mesos…

Intenta no dependre més de les xarxes socials.- Meta que torna a revisar el seu algorisme, centrant-se més en l’entreteniment que en la informació, Google que fa desaparèixer la seva pàgina dedicada a les notícies, Gafam que cancel·la els seus acords tot i haver estat signat des de fa anys, suggereix un greu dèficit pel que fa als drets relacionats les redaccions… Des de fa uns deu anys, la majoria de títols considera que les xarxes socials eren fonamentals per tenir una distribució més generalitzada dels seus continguts. Té raó. Però la majoria van oblidar que pujaven a un camió sense saber on els portaria… Resultat: una dependència molt forta d’aquestes xarxes i un públic que es fon com la neu al sol quan aquestes mateixes xarxes socials ja no recomanen el suport “instal·lat”.


Aleshores, què hem de fer quan una part cada cop més gran de la població obté informació a través d’aquests mitjans digitals (sobretot els menors de 40 anys)? Aquest és tot el problema que sorgeix ara, sense que ningú tingui realment una resposta coherent o eficaç. La majoria de capçaleres continuen utilitzant Facebook, Instagram o fins i tot Tik-tok en declivi. D’altres encara intenten, sota el seu propi risc, existir a X, l’antic Twitter que s’ha convertit en un lloc d’enfrontaments més que de debats. Però ningú sap realment quines són les xarxes socials del futur…

Revisa la teva política digital.- La notícia és efectiva des del dijous 4 de gener de 2024: Google posa fi a les galetes de tercers al seu navegador Chrome. Una desaparició gradual (en uns sis mesos aproximadament) que marca un veritable trasbals en l’economia digital. Pilars essencials de la publicitat en línia, aquestes galetes eren la millor manera de dur a terme eficaçment la publicitat en línia. I una sèrie d’editorials -sobretot en PQR, però també en grups PHR (premsa setmanal regional)- havien utilitzat aquesta tècnica per vendre publicitat als seus llocs. Sense aquestes galetes, l’eficàcia de les campanyes és menor. Així que l’espai publicitari és més difícil de vendre…

Per descomptat, els especialistes en màrqueting porten molts mesos treballant en solucions alternatives (publicitat contextual, per exemple, que ofereix productes coherents amb la temàtica de la pàgina visualitzada). Però, per a tots els mitjans publicitaris (i, per tant, tots els mitjans regionals), és l’obligació de reinventar-se intentant trobar solucions innovadores, que sovint van més enllà de les competències internes, especialment per a tots els títols petits.

Les agències de publicitat que venen espais globalment per a tots els títols fa temps que hi són. Potser ha arribat el moment que aquestes agències es posin a l’altura per abordar frontalment la publicitat digital tenint un fort impacte tant per als anunciants com per als suports (els mitjans). Oferint solucions innovadores en matèria de màrqueting electrònic adaptades a la premsa local. En cas contrari, hi ha una forta por que els grans actors del sector (Meta, Google, etc.) continuïn sent uns mestres absoluts de la publicitat, marcant ells mateixos les normes i les condicions…

A més, també caldrà definir una autèntica estratègia editorial en mitjans digitals: tot gratuït, tot de pagament o una barreja de les dues? Alguns grups, per exemple, estan experimentant amb un mur de pagament per a determinats títols. Altres estan passant a contingut exclusiu, només per a subscriptors. Està clar que l’era del “tot lliure” ja s’ha acabat…

Conquerir un nou públic lector.- Aquesta és ara la pregunta recurrent per a tots els editors: com trobar nous lectors? Tothom pensa primer en els més joves, que han perdut completament l’hàbit de llegir notícies locals (i no només en paper). Presència a les xarxes socials, creació de mitjans específics (Ta Voix, per a Voix du Nord, per exemple), subscripcions a preus reduïts… totes les vies són bones per intentar captar aquest públic. Però aquesta operació només funcionarà si els mitjans ofereixen un producte que compleixi les expectatives dels joves, o que sàpiga sorprendre i entretenir aquest públic. 

Conquerir també requereix una reflexió real sobre el contingut del títol. Encara podem atraure lectors amb un informe del consistori? Amb un article sobre el partit de futbol del cap de setmana passat quan apareix cada dijous? Molts títols (sobretot en PHR) multipliquen els enfocaments “humans” de l’actualitat, oferint retrats fora de l’actualitat, per destacar la gent local, donant-los els seus quinze minuts de fama. Aquesta pot ser una de les solucions.

Els mitjans locals sempre han estat el líder de la comunitat. Un paper que potser havia oblidat en les últimes dècades. En cadascuna de les seves capacitats per tornar a convertir-se en motor de l’àgora, actor essencial de la vida dels pobles i pobles per donar una mica d’homogeneïtat, de vincle social a una societat que tant ho necessita…

Intentant dominar la intel·ligència artificial.- Fa catorze mesos, ningú havia sentit a parlar de Chat GPT. Avui, la IA (Intel·ligència artificial) d’Open AI s’ha convertit gairebé en un nom comú. Un autèntic avenç tecnològic per a uns, un repel·lent per a d’altres, hauràs de fer front a la IA en tot cas abans que pugui tractar-te amb tu.

Alguns grups de premsa (Ebra, en particular) ja han donat el pas i estan experimentant amb aquests sistemes de reescriptura automàtica, aplicant-los sobretot als papers dels corresponsals de premsa, per corregir-los. I només ens queda benvinguda la iniciativa de l’Aliança de Premsa d’Informació General que, en col·laboració amb Reporters Sense Fronteres, va posar en marxa el projecte Spinoza, una IA destinada als periodistes, garantint la propietat intel·lectual dels mitjans de comunicació en les seves publicacions.

Però hi ha el problema de la formació i de les pròpies eines de la IA: les tecnologies avancen tan ràpidament que quan arribi a la redacció, el sistema ja estarà obsolet, el moment de triar-lo, comprar-lo i utilitzar-lo.

Estalvieu diners sense comprometre la qualitat o l’ADN del títol.- Publicitat a mig pal, inflació galopant (almenys el 2023), augment dels costos de producció, baixada de vendes i augment de costos i salaris… Només cal dir que el panorama no és fabulós, econòmicament parlant, per als mitjans locals. I, per estalviar mobles, alguns intenten estalviar diners a tots els nivells. Resultat: redaccions mig buides on els editors corren en totes direccions, restriccions de viatge, baixada de paginació…

Quin sentit tindrà demà la premsa local si la majoria d’articles s’escriuen sense sortir de la redacció? O si la majoria dels diaris parlen d’esdeveniments ocorreguts a l’altra banda del món o a l’Estat, només perquè és probable que generin un clic? Per descomptat, la redacció ha d’evolucionar en la seva manera d’operar (acceptant que els periodistes fan múltiples tasques, des de l’escriptura fins al vídeo), però han de mantenir el seu ADN, la seva raó de ser: informar a la població local sobre el que passa a nivell local. Sense això, veurem ràpidament una multiplicació dels deserts mediàtics, com als EUA, amb les preocupants repercussions pel que fa a la salvaguarda de la democràcia.

El periodisme segueix sent una professió de passió? La qüestió agita les redaccions i les escoles de periodisme en un moment en què gairebé la meitat dels joves periodistes o editors abandonen la professió després d’uns quants anys de pràctica… Una observació àmpliament explicada pel sociòleg Jean-Marie Charon en el seu darrer treball “Joves periodistes, l’hora del dubte”.

Jornades llargues, sous amb prou feines per sobre del salari mínim, una autèntica crisi de confiança en la professió per part de la ciutadania, un ambient a vegades poc saludable a les redaccions, malentesos entre generacions… Els motius d’aquestes sortides són nombrosos i cal trobar-nos el més aviat possible. respostes si no volem que la professió quedi deserta… (*)Laurent Brunel és coordinador dels estudis de Periodisme Local a l’Escola Superior de Periodisme de Lille. Article publicat primerament al bloc phrases.media de la mateixa escola) – Il·lustració: PHRases.media